نوتر در ترکیه

21بهمن1402
0 نظر
نوتر در ترکیه

نوتر در ترکیه

نوتر در ترکیه مانند دفتر ثبت اسناد ایران می باشد. در این مقاله به طور کامل با نوتر (NOTER) آشنا خواهیم شد.

کسانی که برای زندگی به ترکیه مهاجرت می کنند مطمنا به خدمات دفاتر نوتر احتیاج پیدا می کنند. ما در این مقاله سعی می کنیم به صورت کامل شما را با خدمات نوتر آشنا کنیم. اگر شما هم در ترکیه زندگی می‌کنید و یا قصد مهاجرت به ترکیه را دارید بهتر است تا با خدمات دفاتر نوتر آشنا شوید.

اغلب کارهای اداری ترکیه در دو اداره نفوس و دفاتر نوتر انجام می‌شوند. دفاتر نوتر دارای شعب زیادی در شهرها می باشند. هر چه شهر محل زندگی شما بزرگتر دفاتر نوتر بیشتر مثلا طبق آمار غیر رسمی در استانبول حدود 480 دفتر نوتر قرار دارد.

تعدادی از خدمات دفاتر نوتر

  • تنظیم اسناد مربوط به خرید و فروش ملک یا زمین
  • تنظیم اسناد مربوط به خرید و فروش خودرو
  • انجام امور مربوط به تعویض پلاک خودرو
  • نوتر کردن قرارداد اجاره خانه
  • تایید مدارک ترجمه شده مانند : ترجمه پاسپورت, ترجمه مدرک تحصیلی, ترجمه گواهی نامه و…
  • تهیه و تنظیم اسناد مربوط به شرکت ثبت شده در ترکیه
  • تنظیم تمامی اسناد مربوط سندهای حقوقی و قراردادها
  • تهیه و تنظیم اسناد مربوط به وکالتنامه و وصیتنامه

همانطور که اشاره شد، دفاتر نوتر خدمات گسترده‌ای را به افراد ارائه می‌دهند. حالا اگر به این خدمات احتیاج پیدا کردیم نزدیک ترین نوتر را چگونه پیدا کنیم ؟

پیدا کردن دفاتر نو‌تر

همان طور که گفتیم تعداد زیادی دفاتر نوتر در هر شهر  وجود دارد که هر نقطه‌ای از شهر که باشید. حداقل به یکی از این دفاتر دسترسی خواهید داشت. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای یافتن این دفاتر، سرچ کلمه Noter در اپلیکیشن‌ گوگل مپ می باشد.

اکثر این دفاتر در ساختمان های اداری و در طبقات قرار دارند پس اگر به نقطه ایی که اپلیکیشن مقصد اعلام می کند رسیدید. به تابلوهای موجود در ورودی ساختمان‌های اداری آن منطقه توجه کنید و یک تابلو قرمز رنگ مانند عکس بالا که NOTER به همراه یک شماره بر روی آن نوشته شده است را پیدا کنید.

حالا دفتر نوتری که می خواهیم به آن مراجعه کنیم پیدا کردیم بهتر ساعت کاری این دفاتر را هم بدانیم.

ساعت کاری دفاتر نوتر

اگر می خواهید به دفاتر نوتر بروید بهتره بدانید ساعت کاری این دفاتر ساعت 8:30 تا 17:30 می باشد. البته معمولاً تمامی ادارات در ترکیه یک ساعت وقت استراحت و نهار دارند که معمولاً بین ساعات 12:30 تا 13:30 تعطیل می باشند. پس بهتر است برای رفتن به نوتر در این ساعت‌ها و نزدیک به ساعت 12:30 برنامه‌ریزی‌ نکنید.

هزینه‌های نوتر در ترکیه

شما برای استفاده از تمامی خدمات ارائه شده در دفاتر نوتر ملزم به پرداخت هزینه‌های مرتبط با آن خدمات هستید.

متأسفانه ما هر چه در سایت های ترکیه جستجو کردیم لیست دقیق هزینه‌های نوتر که به صورت رسمی توسط دولت ارائه شده باشد را پیدا نکردیم. ولی باید بدانید هزینه های نوتر به تعداد صفحات سند و مدرکی که می خواهید تایید و ثبت کنید بستگی دارد.

نکته جالبی که به عنوان یک شخص مراجعه کننده به چند شعبه مختلف نوتر برای شخص خودم اتفاق افتاده مبلغ متفاوت هزینه های دفاتر مختلف می باشد و این مورد به همان دلیل اعلام نشدن هزینه خدمات توسط دستگاه های اجرایی می باشد. البته این اختلاف قیمت‌ها چشمگیر نیست به عنوان مثال، برای تایید ترجمه یک مدرک تک صفحه مثل ترجمه پاسپورت ممکن است در یک شعبه نوتر مبلغی در حدود 600 لیر و در شعبه دیگر مبلغ 650 لیر درخواست شود.

ولی توجه داشته باشید اگر سند شما نیاز به تایید تعداد صفحات زیاد داشته باشد، اختلاف قیمت به شدت افزایش یابد. بنابراین، در انتخاب دفتر نوتر، توصیه می‌شود که حتماً تحقیق و پرس و جو نمایید.

در کل هزینه نوتر در زمان ارائه این مقاله در شهرهای مختلف ترکیه، از جمله استانبول، برای هر صفحه در بازه 550 تا 700 لیر متغیر است. اما این هزینه‌ها ممکن است با تغییر سال و یا تغییرات در قیمت ارز و شرایط بازار مرتبط افزایش یابد.

مراحل انجام امور در نو‌تر

برای اینکه با نحوه انجام امور و ارائه خدمات در دفاتر نوتر آشنا شویم در این قسمت مقاله یکی از خدمات ارائه شده توسط دفاتر نو‌تر را مرحله به مرحله شرح خواهیم داد. به عنوان مثال : زمانی که ترجمه پاسپورت خود را برای مقاصد مختلف در ترکیه نیاز دارید این ترجمه باید توسط دولت ترکیه تایید شود برای این امور از خدمات دفتر نوتر استفاده می شود :

  • با همراه داشتن اصل مدارک به همراه ترجمه آن به یکی از دفاتر نوتر می روید.
  • در ورودی هر دفتر معمولاً دستگاهی برای اخذ نوبت قرار دارد.
  • پس از رسیدن نوبت، به باجه مربوطه مراجعه کرده و مدارک را ارائه می‌دهید.
  • دانستن حداقل چند جمله به زبان ترکی استانبولی به شما کمک می‌کند تا فرآیند خود را سریعتر انجام دهید. (فقط توجه داشته باشید خیلی از دفاتر نوتر حتی برای کوچکترین اموری از شما درخواست مترجم می کنند)
  • در باجه مربوطه مدارک شما کنترل و موارد ثبتی ثبت خواهند شد.
  • پس از تایید اولیه، می‌بایست مدارک خود را به باجه وزنه (Vezne) ببرید تا تایید نهایی انجام شود. در باجه وزنه چندین مهر و امضا بر روی سند یا اسناد شما اضافه می‌شود و در نهایت اصل سند به همراه برگه فاکتور هزینه به شما تحویل داده می‌شود. فقط توجه داشته باشید اسناد شما به معتبر بودن احتیاج به داشتن مهر برجسته اداره نوتر دارد که توسط باجه وزنه بر روی مدرک زده خواهد شد.

در پایان شما می‌توانید هزینه را به صورت نقدی یا با استفاده از کارت بانکی خود پرداخت کنید.

پیام بگذارید