کلیسا ایا ایرنه استانبول

12فروردین1403
0 نظر
کلیسا ایا ایرنه استانبول

کلیسا ایا ایرنه استانبول

اگر به دیدن کلیساهای بیزانسی علاقه دارید به شما پیشنهاد می کنم از کلیسا ایا ایرنه استانبول دیدن کنید.

کلیسا ایا ایرنه (Hagia Irene یا Hagia Eirene) یکی از معدود کلیساهای استانبول است که به مسجد تبدیل نشده است، زیرا تا قرن نوزدهم از آن به عنوان زرادخانه برای نگهداری سلاح استفاده می شد. این کلیسا در حیاط بیرونی کاخ توپکاپی قدیمی ترین کلیسای امپراتوری روم شرقی (بیزانس) است. همچنین این کلیسا بعد از ایاصوفیه دومین کلیسای بزرگ استانبول بود. Hagia Irene، در اصل به معنای صلح مقدس (Hagia Eirene) است.

آدرس : استانبول منطقه فاتیح خیابان جان کورتاران کاخ توکاپی

Cankurtaran, Topkapı Sarayı, No:1, 34122 Fatih/İstanbul

ساعت بازدید : همه روزه به جز سه شنبه ها ساعت 9 صبح تا 5 عصر

قیمت بلیت : 500 لیر

کلیسا ایا ایرنه استانبول

مسیرهای منتهی به کلیسا ایا ایرنه استانبول از مناطق مختلف استانبول

میدان تقسیم : اگر می خواهید کمی پیاده روی داشته باشید و در هزینه ها نیز صرفه جویی کنید با 850 متر پیاده روی به ایستگاه Fındıklı-Mımar Sınan Ünıversıtesı تراموای بروید و بعد از 5 ایستگاه گول حانه (Gülhane) از تراموای پیاده شوید فقط با حدود 700 متر به سمت شمال به لوکیشن این بنا خواهید رسید.(هزینه این سفر حدود 18 لیر) اگر می خواهید بدون پیاده روی به این مکان بروید از تونل میدان تقسیم از اتوبوس های شماره 70FE – 46Ç – 74A استفاده کنید در ایستگاه کاراکوی (Karaköy) پیاده شوید و از طریق تراموای به ایستگاه Gülhane بروید.(هزینه این سفر حدود 36 لیر)

شیشلی : از هر کدام از ایستگاه های کنار خیابان اصلی شیشلی از اتوبوس 46Ç Kağıthane استفاده کنید. در ایستگاه کاراکوی (Karaköy) پیاده شوید و از طریق تراموای به ایستگاه گول حانه بروید.(هزینه این سفر حدود 36 لیر)

سمت آسیایی استانبول : از مناطق آسیایی استانبول می توانید از ترن مارمارای استفاده کنید و در ایستگاه سیرکیجی (Sırkecı) پیاده شوید و با حدود 800 متر پیاده روی به لوکیشن این بنا برسید. (هزینه این سفر حدود 40 لیر)

از غرب استانبول : از طریق متروبوس به ایستگاه جویزلی باع (Cevizlibağ) بروید در این ایستگاه از طریق تراموای به ایستگاه گول حانه (Gülhane) بروید.(هزینه این سفر حدود 45 لیر)

کلیسا ایا ایرنه استانبول

آشنایی با تاریخ کلیسا ایا ایرنه

این بنا به صورت کلیسایی با سه شبستان در زمان سلطنت کنستانتینوس کبیر (306-337) ساخته شده است. اما این کلیسا نیز مانند آب انبار بسیلیکا و کلیسا ایاصوفیه در طول سلطنت امپراتور ژوستینیانوس، در شورش نیکا در سال 532 ویران شدند و سال ها بعد مورد بازسازی قرار گرفت.

اما اگر بخواهیم ظلاهر فعلی این بنا را در نظر بگیرم به به سال 717 بر می گردد. که توسط لئو سوم (717-741) و پسرش کنستانتین کوپرونیموس (741-775) در پی آسیب های ناشی از زلزله بزرگ به طور کامل بازسازی شد. و ساختمان ظاهر خود را به دست آورد. تصویر صلیبی که نیز امروزه روی نیم گنبد آن دیده می شود در همین زمان ساخته شده است. در حال حاضر این بنا به عنوان یک کلیسای گنبدی با پلان باسیلیک شناخته می شود.

این کلیسا بعد از سقوط عثمانی سالها بدون استفاده بود تا سال 2014 که مورد بازسازی قرار گرفت و برای بازدید عموم بازگشایی شد. امروزه به دلیل آکوستیک فوق ‌العاده ‌اش، اغلب میزبان کنسرت ‌ها و رویدادهای فرهنگی وهنری مختلف است. همچنین به عنوان یک موزه نیز فعالیت می کند. آثار ماندگاری که در این موزه قرار دارد از نقاط مختلف امپراتوری عثمانی در زمان احمد سوم در دو بخش مجزا با نام‌ های Mecma-i Esliha-i Atika (مجموعه سلاح‌ های قدیمی) و Mecma-i Asar-i Atika (مجموعه آثار باستانی) جمع‌آوری شده است.

کلیسا ایا ایرنه استانبول

معماری کلیسای ایا ایرنه

کلیسای ایا ایرنه تنها کلیسایی می باشد که دهلیز آن هنوز دست نخورده باقی مانده است. این کلیسا متشکل از دهلیز، نارتکس، نائو سه شبستانی و آبسیسا است. مساحت کلیسای ایا ایرنه در حدود 57 در 32 متر و قطر گنبد اصلی کلیسا در حدود 16 متر است. سنگ تراشی آن عمدتاً از آجرهای نازک قرمز و ساروج تشکیل شده است.

طاق ‌های بشکه ‌ای بر روی گالری‌ها به منظور پشتیبانی بهتر گنبد بر روی آویزها است. آثاری از پوشش گیاهی که در میان نقوش هندسی متراکم با محوریت صلیب های نگین دار قرار گرفته اند در راهروی جنوبی دیده می شود.
تزیینات موزاییکی در کلیسا نمونه نادری از هنر شمایل شکنی است. صلیب موزاییکی در سپید شامل یک صلیب سیاه و سفید بر روی زمینه طلایی موزاییک است.
علاوه بر این، بقایای چندین سازه از جمله یک سازه گرد در شمال و شرق کلیسا قرار دارد و به نظر می رسد مربوط به قرن ششم یا هشتم باشد.
در دوران عثمانی، ستون‌ های نگهدارنده گالری ‌ها با ستون‌ های کوچک‌ تری که توسط بلوک‌ ها پشتیبانی می ‌شدند جایگزین شدند عثمانی ها همچنین یک گالری جدید و همچنین یک ورودی اصلی جدید ساختند.

کلیسا ایا ایرنه استانبول


اگر برای خرید ملک در استانبول به مشاوره احتیاج دارید و ملک مورد پسند خود را در سایت پیدا نکردید همین الان با مشاوران شرکت معتبر مارمارا استار تماس بگیرید. ۰۰۹۰۵۵۱۸۸۶۵۰۳۳  در هر منطقه از استانبول که ملک برای خرید بخواهید برا شما متناسب با بودجه شما پیدا خواهیم کرد.

بازدید از تعدادی ملک های سایت لینک بازدید از تعدادی از ملک های استانبول

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

واتس اپ مارمارا استار اینستاگرام مارمارا استار تلگرام مارمارا استار

لوکیشن کلیسا ایا ایرنه استانبول

در این پست با کلیسا ایا ایرنه استانبول آشنا شدیم امیدواریم این پست مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

پیام بگذارید