دولت الکترونیک ترکیه e-Devlet

22بهمن1402
0 نظر
دولت الکترونیک ترکیه e-Devlet

دولت الکترونیک ترکیه e-Devlet

در این مقاله سعی می کنیم نحوه استفاده از دولت الکترونیک ترکیه e-Devlet را مورد بررسی قرار دهیم :

اِ-دولت در کشور ترکیه به این منظور ایجاد شده است که امور مربوط به ادارات دولتی ترکیه بدون نیاز به حضور شخص انجام شود. به این ترتیب دولت ترکیه سعی بر این دارد. با پیشرفت این سامانه به سمتی برود که برای امور کوچک و بزرگ احتیاج به مراجعه حضوری افراد نباشد. و اشخاص بتوانند به راحتی و با چند کلیک امور خود را انجام دهند.

برای وارد شدن به سامانه اِ-دولت باید اقامت کشور ترکیه را داشته باشید.

ساخت حساب کاربری در اِ-دولت

برای ساخت حساب کاربری شما به جز شماره کیملیک احتیاج به یک رمز عبور خواهید داشت. برای دریافت این رمز عبور باید به صورت حضوری به یکی از شعب پست ترکیه (PTT) رفته و با ارائه کیملیک و شماره همراه خود. درخواست رمز اِ-دولت (E-devlet şifresi) کنید.

بعد از درخواست شما یک پیام حاوی رمز به تلفن همراه شما ارسال میشود. این رمز به صورت موقت بوده و بعد از اولین ورود به سایت. یا اپلیکیشن در اولین قدم سامانه از شما میخواهد که این رمز را عوض کنید.

اگر می خواهید از طریق سایت به سامانه وارد شوید بعد از ورود به سایت www.turkiye.gov.tr باید روز گزینه ورود. (Giriş Yap) که در عکس بالا با خط قرمز مشخص شده کلیک کنید. صفحه ایی مانند عکس زیر برای شما باز خواهد شد.

بعد از وارد کردن شماره کیملیک و رمز اولیه خود وارد سیستم می شوید. در این مرحله از شما خواسته می شود که رمز خود را عوض کنید. این رمز باید شامل حروف انگلیسی بزرگ و کوچک و اعداد باشد.

توجه داشته باشید در صورتی که رمز خود را فراموش کردید میتوانید روی گزینه فراموشی رمز (Şifremi Unuttum) کلیک کنید. تا دوباره یک رمز موقت برای شما به همان شماره ای که به متصدی PTT داده بودید ارسال شود.

اما اگر خواستید از طریق اپلیکیشن موبایل وارد سامانه شوید می توانید از گوگل پلی یا اپ استور با سرچ E-devlet اپلیکیشن را نصب کنید. و از این طریق از سامانه اِ-دولت خدمات خود را دریافت کنید.

مهم ترین خدمات سامانه اِ-دولت

این سامانه با بیش از 4000 خدمات مختلف باعث می شود شما تمامی کارهای خود را از طریق سایت یا اپلیکیشن E-devlet انجام دهید. خدمات سایت E-devlet باعث شده تا تمامی استعلامات هویتی ، مالیاتی و … و بررسی اسناد مربوط به شما در هر زمینه به نیاز به حضور شما در این ادارات انجام شود. در زیر تعدادی از خدماتی که برای عموم احتیاج می باشد بررسی می کنیم :

  • اگر ثبت آدرس انجام داده باشید با وارد کردن عبارت Yerleşim Belgesi در سرچ باکس سامانه می توانید. اطلاعات مربوط به برگه ثبت آدرس خودتان را به صورت PDF ببینید و چاپ کنید.
  • گرفتن سوء پیشینه : شما به جای اینکه به قوه قضاییه ترکیه مراجعه کنید. و درخواست برگه سوء پیشینه کنید میتوانید. به راحتی با وارد کردن عبارت adli sicil kaydi در سرچ باکس سامانه سوء پیشینه خود را به راحتی دریافت کنید.
  • اگر می خواهید بدانید در ترکیه چند خط موبایل به اسم شما صادر شده است. با وارد کردن عبارت mobil hat sorgulama در سرچ باکس سامانه تمامی سیمکارتهای شما به همراه میزان بدهی خود را می توانید مشاهده کنید.
  • لیست قبوض انرژی که به نام شما ثبت شده در سامانه E-devlet قابل مشاهده می باشد.
  • اگر خرید و فروش ماشین در ترکیه انجام داده باشید. با وارد کردن عبارت emniyet adima tescilli arac sorgulama در سرچ باکس سامانه میتوانید ببینید. که چه خودرو هایی به نام شما ثبت شده است.
  • برای چک کردن جرائم رانندگی و میزان جریمه ای که باید پرداخت کنید. عبارت emniyet arac plakasina yazilan ceza sorgulama را جستجو کنید. تا تمامی جریمه های رانندگی شما مشخص شود. توجه داشته باشید در صورتی که جریمه رانندگی داشتید سریع پرداخت کنید. چون در صورت دیر پرداخت کردن مبلغ جریمه دوبرابر می شود.
  • در صورتی که خودرو شما توسط جرثقیل به پارکینگ منتقل شد. با وارد کردن عبارت otopark cekilmis araclar hizmet Ekrani به راحتی از آدرس پارکینگ اطلاع پیدا خواهید کرد.
  • برای بررسی و مشخص شدن میزان بدهی مالیاتی خود در ترکیه میتوانید. با وارد کردن عبارت gib vergi borcu sorgu به راحتی از میزان بدهی مالیات خود با خبر شوید.
  • برای بررسی این که چه املاک و مستغلاتی شما در ترکیه به نام خود دارید میتوانید با جستجوی tapu bilgileri sorgulama املاک خودتان را ببینید.
  • اگر در ترکیه ملک خریداری می کنید برای پرداخت هزینه انتقال سند ملکی نیز میتوانید. با وارد کردن عبار tapu harc sorgulama را جستجو کنید و پرداخت های لازم را انجام دهید.
  • اگر تلفن همراه رجستر نشده داشته باشید برای ریجستر کردن تلفن همراه نیز با سرچ کردن عبارت IMEI KAYDET در سرچ باکس سامانه میتوانید. در این جهت اقدام کنید و تلفن همراه خود را ثبت کنید.
  • اگر شما در ترکیه در شرکتی مشغول به فعالیت هستید و میخواهید سابقه بیمه SGK خودتان را داشته باشید. با وارد کردن عبارت hizmet dokumu در سرچ باکس سامانه میتوانید سابقه خودتان را ببینید.
  • رزرو وقت بیمارستان نیز یکی از خدمات مهم سامانه E-devlet می باشد. که با وارد کردن عبارت saglik bakanligi merkezi hekim randevu sistemi در سرچ باکس سامانه به راحتی لیست بیمارستان ها برای شما نمایش داده می شود. و شما می توانید وقت خودتان را رزرو کنید.

دولت الکترونیک ترکیه e-Devlet طراحی شده تا به راحتی بتوانید امور خود را بدون مراجعه به ادارات دولتی انجام دهید.

پیام بگذارید