اکسپرتیز در ترکیه

23بهمن1402
0 نظر
اکسپرتیز در ترکیه

اکسپرتیز در ترکیه

برای خرید ملک در ترکیه با اصطلاحاتی روبرو میشوید که بهتر از با آنها آشنایی داشته باشید. اکسپرتیز در ترکیه یکی از این اصطلاحات می باشد. در کشور ترکیه برای خرید ملک باید قیمت آن کارشناسی شود که اصطلاحا به آن اکسپرتیز گفته می شود. در این مقاله با اکسپرتیز ملک آشنا خواهیم شد :

اسکپرتیز چیست؟

برای خرید ملک در ترکیه در زمان انتقال سند یکی از مدارکی که اداره تاپو دریافت می کند گزارش اکسپرتیز می باشد. به گزارش کلی ملک که شامل وضعیت ملک، اسکان و ارزش گذاری ملک می باشد گزارش اکسپرتیز می گویند.

تمامی این اطلاعات توسط مامور گزارش نویسی انجام میشود. این فرد با توجه به تمامی امکانات ملک مورد نظر را قیمت گذاری میکند. یک نسخه از این گزارش به مالک تحویل داده میشود و یک نسخه آن نزد دولت باقی می ماند. در نهایت به برگه کارشناسی شده قیمت ملک در ترکیه اکسپرتیز گفته میشود.

اکسپرتیز بیشتر برای افرادی مهم است که میخواهند از طریق خرید ملک در ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه را بگیرند.

البته توجه داشته باشید از آنجایی که میتوان با خرید بیش از یک ملک و مجموع 400 هزار دلار نیز درخواست دریافت پاسپورت ترکیه را داشته باشید، بهتر است هر نوع ملکی را که در ترکیه میخرید برگه کارشناسی ملک را با قیمت دقیق تحویل بگیرید.

توجه داشته باشید بر خلاف مطالبی که در اکثر سایت های ایرانی نوشته شده گزارش اکسپرتیز توسط دولت تهیه نمی شود. شرکت های اکسپرتیز تمامی خصوصی می باشند ولی زمانی که شما بخواهید برای شهروندی درخواست بدهید. برای بررسی قیمت دقیق ملک مورد نظر فردی از سمت دولت به عنوان کارشناس برای بازدید و قیمت گذاری ملک فرستاده می شود.

گزارش اکسپرتیز یا ارزش گذاری ملک شامل موارد زیر است:

  • اطلاعات سند ملک
  • قیمت املاک مشابه به ملک مورد نظر
  • موقعیت مکانی ملک با توجه به دسترسی های ملک
  • عکس های واقعی و بروز از ملک مورد معامله
  • چک شدن بدهی های مالی ملک به بانک ها یا شهرداری

توجه داشته باشید اگر گزارش ارزیابی ملک در مورد کاربری ملک بخواهید این موارد به صورت جداگانه بررسی می شود.

هزینه و زمان دریافت گزارش اکسپرتیز

این گزارش در 20 الی 35 صفحه توسط کارشناس تهیه می شود و تقریبا بین 2 الی 3 روز آماده ارائه میباشد. گزارش کارشناسی ملک یا اکسپرتیز توسط فروشنده درخواست داده می شود و برای فروش ملک الزامی است. این گزارش به خریدار تحویل داده میشود و اعتبار قانونی آن یک هفته میباشد. در صورتی که در این یک هفته معامله ملک انجام نشود این گزارش باطل شده و باید مجدد اقدام کرد.

هزینه کارشناسی و اکسپرتیز ملک در حال حاضر در سال 2024 مبلغی بین 9000 تا 15000 لیر میباشد که توسط خریدار به طور مستقیم به کارشناس ملک پرداخت می شود.

دلایل دریافت کارشناسی ملک در ترکیه

دولت ترکیه قصد دارد بجای تکیه بر قیمتهای اعلام شده، ارزش واقعی بازار ملک را در نظر بگیرد. در ترکیه به دلیل مالیاتی که در هنگام فروش مالک باید پرداخت کند اغلب صاحبان ملک ارزش ملک را کمتر در نظر میگیرند تا فرار مالیاتی داشته باشند.

همچنین در سال های قبل مالکان با گرفتن مبلغی در خور توجه از خریدار مبلغ ملک را بیشتر از حد مورد نظر اعلام می کردند تا فرد خریدار بتواند از طریق خرید ملک شهروندی ترکیه را بگیرید. از این رو دولت ترکیه تصمیم به سامان دادن وضعیت ملک در ترکیه گرفت.

به همین دلیل در حال حاضر اگر شما ملکی خریداری کنید که در سند مبلغ 400 هزار دلار ثبت شده باشد ولی مبلغ اکسپرتیزی که توسط کارشناس دولت دریافت شده باشد کمتر از 400 هزار دلار باشد ملاک قیمت اسکپرتیز قرار می گیرد و شما نمی توانید شهروندی خود را دریافت کنید.

پس دوستان به هیچ عنوان مهاجرت خود بر روی حرف هایی که از افراد غیر کارشناس می شنوید سخت نکنید و از شرکت های معتبر برای دریافت شهروندی خود کمک بگیرید.

شرکت مارمارا استار با سالها تجربه و تعداد زیادی پرونده موفق شهروندی در ترکیه مهاجرت شما را آسان خواهد کرد.  پس برای دریافت هرگونه مشاوره از طریق شماره 00905518865033 با ما در تماس باشید.

پیام بگذارید