شهرهای خواهر خوانده

23بهمن1402
0 نظر
شهرهای خواهر خوانده

شهرهای خواهر خوانده

اصطلاح شهرهای خواهر خوانده از سال 1920 رواج پیدا کرد. در این سال از هر دو کشور فرانسه و انگلیس یک شهر منتخب، معرفی شد. این دو شهر Poix-du-Nord از فرانسه و Keighley از انگلستان بودند تا با یکدیگر هم‌پیمان شوند. این توافق‌نامه تا سال ۱۹۸۶ ادامه داشت. حتی در جنگ جهانی دوم نیز این دو شهر خواهرخوانده منافع مشترکی داشتند که از آن تعدی نمی‌شد. پس از این واقعه تاریخی سیاست‌مردان به این توافق‌نامه جلب شدند.

هم‌ اکنون نزدیک به ۲۴۰۰ شهر در جای‌جای دنیا قرارداد خواهر خواندگانی دارند. که علاوه بر منفعت‌های مشترک، تبادلات فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و بازرگانی و… بین این دو شهر انجام می‌شود و اشتراکاتی نیز در این بین با یکدیگر دارند که گاهی اوقات همین شباهت‌ها باعث بستن این پیمان می‌شود.

انتخاب شهرهای خواهر خوانده

هردوشهری که برای خواهرخواندگی انتخاب می شوند،باید در زمینه هایی با یکدیگر اشتراک داشته باشند.گاهی نیاز به دو سمبل مشترک در هر دو شهر است.گاهی به تاریخی بودن شهرها،علمی بودن،دانشگاهی بودن یا حتی بندری بودن هر دو بستگی دارد.بعضی از این شهرها،نام های مشابه یا فستیوال ها و جشنواره های یکسانی دارند

یکی از کارهایی که برای آشنایی مردم دو شهر با یکدیگر انجام می دهند نام گذاری خیابان هاست.پیوند خواهرخواندگی شهرها در زمینه های فرهنگی یا اگر مکانی خاص باشند،اصطلاحی دیگر پیدا می کنند.در دسته بندی خواهر خوانده ها،نام هایی مانند شهرهای یادگیرنده و شهر های خلاق هم شنیده می شود.

جالبه بدانید استانبول دارای 69 شهر یا شهر خواهر خوانده با قراردادهای پروتکل همکاری از چهار قاره است. این تعداد از سال 1993 تقریباً دو برابر شده است. تبریز ایران نیز یکی از شهرهای خواهر خوانده استانبول می باشد. اگر بخواهیم از چند شهر دیگر نام ببریم می توان از : فرانکفورت، آلمان – پاریس، فرانسه – ونیز، ایتالیا – مسکو، روسیه – وین، اتریش – سئول، کره جنوبی – نیویورک، ایالات متحده آمریکا – هیوستون، ایالات متحده نام برد.

اگر می خواهید تمامی 69 شهر خواهر خوانده استانبول را بشناسید به شهرهای خواهر خوانده استانبول مراجعه کنید.

تهران هم به عنوان پایتخت ایران با 24 شهر قرارداد خواهر خواندگی دارد که از مهمترین این شهرها می توان از : سئول، کره جنوبی – برازیلیا، برزیل – مسکو، روسیه – آنکارا، ترکیه و پکن، چین نام برد.

پیام بگذارید