آب انبار باسیلیکا استانبول

12فروردین1403
0 نظر
آب انبار باسیلیکا استانبول

آب انبار باسیلیکا استانبول

اگر به مکان های تاریخی علاقمند هستید به شما پیشنهاد می کنم حتما از آب انبار باسیلیکا استانبول دیدن کنید.

آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern) که در زبان ترکی به آن یرباتان سارنیجی (Yerebatan Sarnıcı) می گویند، یکی از جذاب‌ترین اماکن تاریخی استانبول ترکیه است. این مکان دیدنی در منطقه فاتح استانبول قرار دارد. این مخزن عظیم آب زیرزمینی که در قرن ششم در زمان امپراتوری بیزانس ساخته شد، برای تأمین آب شهر در مواقع خشکسالی و محاصره استفاده می‌شد. امروزه این آب انبار یک جاذبه توریستی محبوب و مکانی است، برای دوستداران تاریخ و علاقه‌مندان به معماری که می‌بایست از آن بازدید کنند.

آدرس : استانبول منطقه فاتیح محله سلطان آحمت خیابان یرباتان آلمدار ماحاله پلاک 1/3

Yerebatan Cad. Alemdar Mah. 1/3 34410 Sultanahmet-Fatih/İSTANBUL

ساعت بازدید : ساعات بازدید از این مکان 9 صبح تا 10 شب می باشد. ولی بلیت آن 9 تا 18:30 دارای اعتبار می باشد. ساعت 19:30 تا 22 این مکان به شیفت شب (Night Shift) در استانبول معروف می باشد. که در این مکان کنسرت های موسیقی و تئاترهای کوتاه برگذار می شود که شما می توانید هارمونی جذاب تاریخ و هنر را تجربه کنید.

قیمت بلیت : قیمت بلیت برای افراد توریست 600 لیر و برای شهروندان و افراد مقیم 80 لیر می باشد. البته از ساعت 19:30 تا 22 امکان تغییر قیمت برای توریست ها تا 1000 لیر و شهروندان تا 250 لیر با توجه به برنامه ایی که در این مکان برگذار می شود متفاوت می باشد.

آب انبار باسیلیکا استانبول

مسیرهای منتهی به انبار باسیلیکا از مناطق مختلف استانبول

میدان تقسیم : اگر می خواهید کمی پیاده روی داشته باشید و در هزینه ها نیز صرفه جویی کنید با 850 متر پیاده روی به ایستگاه Fındıklı-Mımar Sınan Ünıversıtesı تراموای بروید و بعد از 6 ایستگاه سلطان احمد از تراموای پیاده شوید فقط با حدود 300 متر به سمت جنوب به لوکیشن این آب انبار خواهید رسید.(هزینه این سفر حدود 18 لیر) اگر می خواهید بدون پیاده روی به این مکان بروید از تونل میدان تقسیم از اتوبوس های شماره 70FE – 46Ç – 74A استفاده کنید در ایستگاه کاراکوی (Karaköy) پیاده شوید و از طریق تراموای به ایستگاه سلطان احمد بروید.(هزینه این سفر حدود 36 لیر)

شیشلی : از هر کدام از ایستگاه های کنار خیابان اصلی شیشلی از اتوبوس 46Ç Kağıthane استفاده کنید. در ایستگاه کاراکوی (Karaköy) پیاده شوید و از طریق تراموای به ایستگاه سلطان احمد بروید.(هزینه این سفر حدود 36 لیر)

سمت آسیایی استانبول : از مناطق آسیایی استانبول می توانید از ترن مارمارای استفاده کنید و در ایستگاه سیرکیجی (Sırkecı) پیاده شوید و با حدود 900 متر پیاده روی به لوکیشن این آب انبار برسید. (هزینه این سفر حدود 40 لیر)

از غرب استانبول : از طریق متروبوس به ایستگاه جویزلی باع (Cevizlibağ) بروید در این ایستگاه از طریق تراموای به ایستگاه سلطان احمد بروید.(هزینه این سفر حدود 45 لیر)

آب انبار باسیلیکا استانبول

آشنایی با تاریخ آب انبار باسیلیکا

متون باستانی نشان می دهد که آب انبار باسیلیکا رو به ایاصوفیه در زیر یک کلیسا که شامل باغ هایی بوده که توسط تعدادی ستون احاطه شده بودند ساخته شده است. به گفته مورخان باستان، این بنا به دستور امپراتور کنستانتین ساخت شده و در ساخت آن 7000 برده که از اسیرهای جنگی بودند مشارکت داشته اند. اما بعدها پس از شورش های نیکا در سال 532 که شهر ویران شد. این بنا نیز ویران شد، این بنا سال ها بعد توسط امپراتور ژوستینیانوس مورد بازسازی قرار گرفت.

به‌مرورزمان یک سیستم فیلتر و تصفیه آب نیز در آب انبار تعبیه شد. در ابتدا این آب انبار فقط آب موردنیاز کاخ امپراتوری و دیگر ساختمان‌های مرکز شهر یا به‌اصطلاح تپه اول را فراهم می‌کرد. اما بعدها برای تأمین آب کل شهر از آن استفاده می‌شد.

جالب است بدانید، آب انبار باسیلیکا، اهمیت بسیاری به‌عنوان منبع اصلی آب در دوران خشکسالی و کم‌آبی شهر داشت. این آب انبار مدتی پس از سال ۱۴۵۳، به دستور پادشاه عثمانی کاربری خود را از دست داد. و امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول معرفی می‌شود.

آب انبار باسیلیکا استانبول

ویژگی معماری آب انبار باسیلیکا

آب ابنار باسیلیکا حدود ۳۳۶ ستون دارد که هر کدام ۹ متر ارتفاع داشته و فاصله‌شان باهم حدود ۴ متر و ۸۰ سانتی‌متر بوده و در ۱۲ ردیف وجود دارند. هر ردیف دارای ۲۸ ستون است. طول خود آب انبار نیز ۱۴۰ و عرض آن ۷۰ متر است که برای رسیدن به آن باید ۵۲ پله را به زیرزمین طی کرد. با توجه به نوع سنگ استفاده شده در ستون آب انبار باسیلیکا چنین برداشت می‌شود. که گویی آن‌ها را از بنایی دیگر به آن مکان برده‌اند، چرا که نوع مرمرهای آن بسیار متفاوت‌تر از مرمرهای آن منطقه است.
از میان ۳۳۶ ستون این آب انبار، حدود ۹۸ تای آن به سبکی خاصی کار شده‌اند. که این سبک کورینسیان نام دارد و برخی دیگر نیز به سبکی به نام دورین تکمیل گشته‌اند. جنس دیوارهای آب انبار باسیلیکا از آجر است و همان‌طور که در بالا اشاره کردیم حدود ۴ متر و ۸۰ سانتی‌متر طول دارند. این آب انبار گنجایش ذخیره حجم عظیمی از آب یعنی حدود ۱۰۰۰۰۰ تن، چیزی معادل ۹۸۰۰۰ مترمربع آب را دارد. کف آب انبار باسیلیکا از آجر و ملات آجری ساخته شده است.

آب انبار باسیلیکا استانبول

بناهایی نزدیک به آب انبار باسیلیکا

اگر برای بار اول به استانبول سفر می کنید و یا از بافت قدیم شهر دیدن نکردید می توانید یک روز کامل خود را به بازدید از آب انبار باسیلیکا و بناهای اطراف آن اختصاص دهید. تعدادی از این مکان و بناهای این قسمت از استانبول را اگر بخواهیم نام ببریم می توان از :

مسجد ایاصوفیه (Hagia Sophia)

مسجد سلطان احمد این مسجد به مسجد آبی (The Blue Mosque) نیز معروف می باشد.

کاخ توپکاپی (Topkapi Palace Museum)

بازار قدیمی استانبول (Grand Bazaar) یا معروف به کاپالی چارشی (Kapalı Carsı)

بازار مصریهای استانبول (Mısır Çarşısı)

کلیسا ایا ایرنه (Hagia Eirene) : اگر به بازدید از کلیسا علاقه دارید پست کلیسا ایا ایرنه را از طریق لینک زیر مطالعه کنید و از این کلیسا دیدن کنید. لینک آشنایی با کلیسا ایا ایرنه استانبول

فواره یا چشمه آلمانی ها (Alman Çeşmesi)

موزه فرش (Halı Müzesi)

مدرسه جعفر آقا (Cafer Ağa Madrasa)

رستوران‌های نزدیک به آب انبار باسیلیکا

اگر در زمان بازدید از این مکان و بناها خواستید غذا میل کنید در نزدیکی این بناها اکثر کافه‌ و رستوران‌های معروف شهر، برای رفاه حال گردشگران قرار دارد. مثلا اگر به فست فودهای امریکایی علاقه دارید رستوران مک دونالد؛ در فاصله 400 متری و برگرکینگ در فاصله 600 متری این بناها می باشند. همچنین اگر به رستوران های غذای ترک علاقه دارید تعداد زیادی رستوران و فست فود ترک در نزدیکی این بناها قرار دارند.


اگر برای خرید ملک در استانبول به مشاوره احتیاج دارید و ملک مورد پسند خود را در سایت پیدا نکردید همین الان با مشاوران شرکت معتبر مارمارا استار تماس بگیرید. ۰۰۹۰۵۵۱۸۸۶۵۰۳۳  در هر منطقه از استانبول که ملک برای خرید بخواهید برا شما متناسب با بودجه شما پیدا خواهیم کرد.

بازدید از تعدادی ملک های سایت لینک بازدید از تعدادی از ملک های استانبول

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

واتس اپ مارمارا استار اینستاگرام مارمارا استار تلگرام مارمارا استار

لوکیشن آب انبار باسیلیکا استانبول

در این پست با آب انبار باسیلیکا استانبول آشنا شدیم امیدواریم این پست مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

پیام بگذارید