مسجد ایا صوفیا استانبول + لوکیشن

18بهمن1402
0 نظر
مسجد ایا صوفیا استانبول + لوکیشن

مسجد ایا صوفیا استانبول + لوکیشن

مسجد آیا صوفیا (Hagia Sophia) یا به نام ترکیه‌ای آیا صوفیه، یکی از برجسته‌ترین و تاریخی‌ترین مساجد استانبول و حتی جهان است. این ساختمان در واقع ابتدا به عنوان کلیسای آیا صوفیا (Hagia Sophia) ساخته شده و سپس در دورهٔ عثمانی به مسجد تبدیل شده است.

توضیحات کامل در مورد مسجد آیا صوفیا:

تاریخچه: آیا صوفیا در دورهٔ بیزانس (در سدهٔ ششم میلادی) به عنوان کلیسای مقدسی به نام “مگاله یا مگالی” (Megale or Megaleē) بنا شد. پس از فتح استانبول توسط سلطان محمد فاتح در سال 1453، این ساختمان به مسجد تبدیل شد و به مدت ۴۹۸ سال به عنوان مسجد به کار رفت.

معماری: آیا صوفیا به عنوان یکی از مهمترین نمادهای معماری بیزانس و عثمانی شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن، گنبد بزرگی به ارتفاع ۵۵ متر است که به نمایش‌گاه معروف آن افتخار می‌کند.

هنر و تزئینات: آیا صوفیا دارای تزئینات دیواری هنرمندانه و نقاشی‌های عظیمی است که هنر بیزانس و عثمانی را تلخیص می‌کنند. همچنین، میناکاری، موزاییک‌ها و آثار هنری مذهبی در داخل مسجد قابل مشاهده هستند.

تبدیل به موزه: پس از تأسیس جمهوری ترکیه در سال 1923، آیا صوفیا در سال 1935 به تصمیم مصوب پارلمان ترکیه به موزه تبدیل شد. اما در تابستان سال 2020، مسجد آیا صوفیا به تصمیم دولت ترکیه مجدداً به ویژه برای نماز عید فطر، به عنوان مسجد به کاربری اصلی بازگشت.

مسجد ایا صوفیا استانبول + لوکیشن

مسجد آیا صوفیا به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و معماری بی‌نظیر در استانبول و ترکیه معروف است و هر ساله میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند.

لوکیشن مسجد ایا صوفیا :

پیام بگذارید