خرید خودرو در ترکیه

3بهمن1402
2 دیدگاه ها
خرید خودرو در ترکیه

راهنمای خرید خودرو در ترکیه

برای آشنایی با نحوه خرید خودرو در ترکیه تا آخر این مقاله را مطالعه کنید.

معمولا با توجه به سبک زندگی قرن حاضر داشتن خودرو از ضروریات زندگی هر شخصی به خصوص در شهرهای بزرگ شده است. هر چند وجود سیستم قدرتمند حمل و نقل در استانبول باعث شده افراد در شرایط عادی کمتر نیاز به خودروی شخصی داشته باشند ولی باز هم از ترافیک سنگین روزانه در استانبول مشخص است افراد هنوز هم به استفاده از اتوموبیل شخصی بیشتر علاقه دارند.

پیشرفت های ترکیه در صنعت خودروسازی در سال های اخیر قابل توجه بوده و تمامی برندهای مطرح دنیا در بازار خودرو این کشور حضور دارند و قیمت هر خودرو با توجه به برند و امکانات آن متفاوت می باشد. برندهایی نظیر مرسدس بنز، بی ام و، ولوو، تویوتا ، فورد، فیات، رنو، پژو، سیتروئن حتی کمپانی معروف تسلا و ده ها کمپانی خودروساز مطرح در این کشور نمایندگی فعال دارند.

خرید خودرو در ترکیه برای افراد خارجی

افراد خارجی در ترکیه با داشتن گذرنامه معتبر، ترجمه رسمی آن و همچنین شماره مالیاتی می توانند اقدام به خرید خودروی صفر یا دست دوم نمایند. به صورت کلی افراد خارجی به سه طریق امکان خرید و استفاده از خودرو در ترکیه را دارند که این سه مورد را بررسی خواهیم کرد : (موارد زیر برای تمام خارجیانی که در ترکیه زندگی می کنند مورد استفاده می باشد)

1. انتقال خودرو از ایران به ترکیه

خوب است بدانید که تردد خودروهایی با پلاک خارجی در ترکیه محدودیتی نداشته و شما می توانید با خودروی خود به ترکیه سفر کنید. برای این کار می توانید با مراجعه به گمرک محل سکونت خود طی مراحلی با ارائه مدارکی مثل کارت ملی، پاسپورت، گواهی نامه، کارت مشخصات خودرو و برگ سبز خودرو نسبت به دریافت برگ کاپوتاژ خودروی خود اقدام کنید. مدت اعتبار حضور یک خودروی کاپوتاژ شده یا خورویی با پلاک خارجی در خاک ترکیه حداکثر 24 ماه می باشد. همچنین از شرایط ورود این نوع پلاک ها این است که فرد در کشور صادرکننده‌ آن پلاک حداقل ۱۸۵ روز در سال اقامت داشته باشد.

2. خرید خودرو در کشورهای دیگر (معمولا کشورهای اروپایی) و وارد کردن آن به ترکیه (تحت شرایطی خاص)

در این روش به استثنای دیپلمات‌ها و کارکنان کنسولگری، سایر افراد می بایست جهت وارد کردن خودروی خود به ترکیه بسته به مدل، برند و حجم موتور مبلغی را در بانک های ترکیه تحت عنوان تضمین (TEMİNAT) به امانت گذاشته و مادامی که خودرو در خاک ترکیه حضور داشته باشد، آن وجه به امانت در بانک خواهد بود. البته این دست خودروها معاف از مالیات بوده و با هزینه بسیار کم تری از خارج از کشور به ترکیه امکان واردات خواهند داشت؛ همچنین تحت شرایط خاصی فروش آن به یک خارجی دیگر نیز امکان پذیر خواهد بود. از طرفی امکان ورود با همان پلاک کشور مبدا و یا تغییر پلاک در ترکیه وجود دارد ولی به دلیل اجبار در پرداخت تضمین بانکی، پیچیده بودن پروسه آن و همچنین به دلیل عدم امکان واردات خودرو برای دارندگان اقامت توریستی و دو تابعیتی به ندرت این روش مورد استقبال قرار می گیرد.

3. اما مورد سوم که رایج ترین و راحت ترین روش می باشد خرید یک خودروی صفر یا کارکرده از سایر اتباع ترک یا شرکتهای ترک می باشد.

در این روش خریدار از امتیاز معافیت مالیاتی برای شخص خارجی برخوردار نمی باشد و تبعه غیر ترک به اندازه یک شهروند ترک بابت خرید خودرو پرداخت هزینه هایی را متحمل می شود. پلاک آن در زمان تحویل کارت خودرو در دفتر خانه اجبارا تعویض گردیده و با دو حرف میانی از MA تا MZ به صورت رَندوم (تصادفی) که مخصوص خارجیان در ترکیه می باشد تعلق می گیرد.

بعد از خرید اتوموبیل در ترکیه به نکات زیر توجه داشته باشید :
  • فقط شخص مالک یا خانواده درجه یک فرد امکان رانندگی با خودروی مورد نظر را خواهند داشت.
  • بر خلاف شایعاتی که وجود دارد هر زمانی هم که تصمیم به فروش خودرو داشته باشد به راحتی فروش آن به اتباع ترک یا سایر خارجیان نیز امکان پذیر خواهد بود.
  • در صورتی که تمایل به اخذ پلاک معمولی (پلاکی که مشخص نکند مالک آن یک تبعه خارجی است) را داشته باشید به راحتی می توانید با ثبت شرکت در ترکیه و خرید خودرو به نام آن شرکت از پلاک معمولی و غیر تخصیص یافته برای خارجیان استفاده کنید.

2 دیدگاه ها

  1. Avatar
    زری
    15بهمن1402
    |پاسخ
    |پاسخ

    مگه اقامت نداشته باشی میشه ماشین بخری ؟

پیام بگذارید