تبدیل گواهینامه رانندگی ایرانی به گواهینامه ترک

3بهمن1402
0 نظر
تبدیل گواهینامه رانندگی ایرانی به گواهینامه ترک

تبدیل گواهینامه رانندگی ایرانی به گواهینامه ترک

تبدیل گواهینامه رانندگی ایرانی به گواهینامه ترک چطوری ؟

در ترکیه برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی حتی در صورتی که قصد سکونت در این کشور را نداشته و به عنوان یک گردشگر خودرویی را اجاره نموده باشید، طبیعتا نیاز به گواهینامه رانندگی ترک که نام آن SÜRÜCÜ BELGESİ یا Ehliyet می باشد خواهید داشت.

البته اگر صرفا برای گردشگری به ترکیه می آید و می خواهید با اجاره یا رنت از خودرو شخصی استفاده کنید کشورهای مختلف در جهان بر اساس یک توافق بین‌المللی گواهینامه‌های صادره در کشورهای دیگر را مشروط بر اینکه بصورت بین‌المللی باشد به رسمیت می‌شناسند.

باید در نظر داشته باشید که صرفا داشتن گواهینامه بین المللی راه گشا نبوده و مضافا بایستی ترجمه رسمی گواهینامه ایران، اصل گواهینامه ایران و همچنین گذرنامه خودرو به همراه شما بوده و با نشان دادن این مدارک به پلیس ترکیه به راحتی می توانید تا شش ماه از تاریخ آخرین ورودتان رانندگی نمایید؛ حتی در صورتی که گواهینامه بین المللی نیز نداشته باشید با داشتن مدارک مذکور تا شش ماه مجاز به رانندگی در ترکیه خواهید بود.

گواهینامه رانندگی ایرانی در ترکیه دارای اعتبار بوده و با توجه به توافقات انجام شده بین این دو کشور امکان تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه دائمی و ده ساله ترک به شرط داشتن هر نوع اقامت معتبر در ترکیه طی مراحل زیر میسر می باشد و نیازی به گذراندن دوره های رانندگی و آزمون مجدد نیست.

مراحلی که برای تبدیل گواهی نامه ایرانی به ترک باید طی کنید :

1. دریافت کد رهگیری از کنسولگری ایران با مراجعه به سایت اینترنتی http://Tak.mfa.ir
2. مراجعه به کنسولگری ایران در ترکیه با به همراه داشتن کپی و اصل کارت اقامت، پاسپورت و گواهینامه ایران
3. ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی که به تایید نوتر (دفتر خانه رسمی ) در ترکیه رسیده باشد.
4. پرداخت مجموع هزینه های گواهی نامه که از طریق اینترنت بانک یا دفاتر پست ترکیه یا همان PTT قابل پرداخت می باشد.
5. دریافت گواهی سلامت پس از انجام معاینه چشم و آزمایشات پزشکی متعارف در بیمارستان های مورد تایید.
6. در نهایت با دریافت وقت قبلی از طریق سایت nvi.gov.tr به اداره ثبت احوال محل اقامت مراجعه کرده و با ارائه یک عکس بیومتریک، کپی رنگی از کارت اقامت، پاسپورت و گواهینامه ایران، ترجمه رسمی تایید شده گواهینامه ایران از طرف کنسولگری و همچنین آدرس ثبت شده پس از مدت کوتاهی گواهی نامه رانندگی کشور ترکیه قابل دریافت خواهد بود.

توجه داشته باشید افرادی که تابعیت دوم را در ترکیه دریافت نموده اند حتی اگر نام و نام خانوادگی جدیدی برای خود انتخاب نموده باشند کماکان می توانند از طریق مراحل بالا گواهینامه ترک درخواست دهند.

جالبه بدانید مستقل از تاریخ اعتبار گواهینامه ایران، عموما کلیه گواهینامه‌های صادره در ترکیه دارای اعتبار ده ساله بوده و همچنین جهت بسیاری از امور اداری نظیر کلیه امور بانکی، گواهی نامه‌ ترک مورد پذیرش می باشد.

پیام بگذارید