نکات مهم برای خرید خودرو در ترکیه

6بهمن1402
2 دیدگاه ها
نکات مهم برای خرید خودرو در ترکیه

نکات مهم برای خرید خودرو در ترکیه

یکی از نکات مهم برای خرید خودرو در ترکیه نوع سوخت خودرو می باشد که خودرو دیزلی خریدار کنید یا بنزینی ؟ قیمت خودروهای دیزلی در ترکیه به نسبت خودروهای بنزینی بیشتر است؛ اما از طرفی هزینه گازوییل به نسبت بنزین کمتر و همچنین احتراق خودروهای دیزل بسیار کم تر از نوع بنزینی می باشد. در صورتی که قصد دارید خودرو را در مسافت یا ترافیک زیاد و به صورت مستمر استفاده نمایید، خرید خودروی دیزل پیشنهاد می گردد.

در ترکیه مالک خودرو ملزم به پرداخت مالیات سالیانه می باشد که بر اساس متغیرهایی مانند سال تولید و حجم موتور محاسبه شده و معمولا در دو نوبت و طی ماه های جولای و ژانویه (تیر و دی ماه) یعنی هر شش ماه یک بار قابل پرداخت است. (توجه داشته باشید پرداخت دو بار در سال نمی باشد زمان پرداخت در سال در دو نوبت می باشد)

دیگر نکته در مورد بیمه خودرو می باشد که همانند ایران پرداخت بیمه‌ شخص ثالث در ترکیه اجباری بوده که به آن بیمه ترافیک (TRAFİK SİGORTASI) گفته می شود و خریدار متعهد به انجام آن است. بیمه بدنه نیز همانند ایران اختیاری بوده و در ترکیه با نام بیمه کاسکو (KASKO SİGORTASI) شناخته می شود.

نکات مربوط به خرید خودروی دست دوم در ترکیه

تا اینجا نکات کلی برای خرید خودرو را خدمت دوستان عرض کردیم ولی بسیاری از افراد با در نظر گرفتن مواردی از قبیل بودجه مورد نظر، مدت زمان استفاده از خودرو، صرفه جویی در مصرف سوخت، میزان هزینه های احتمالی، انتظارات و هدف استفاده اقدام به خرید خودروی صفر یا کارکرده می کنند.

عموما افراد زیادی به دلیل مناسب بودن سطح قیمت ها تمایل بیشتری به خرید خودروی کارکرده دارند و در صورتی که کلیه‌ نکات و مسائل خودروی کارکرده را در ترکیه در نظر داشته باشید خرید خودروی دست دوم می تواند مقرون به صرفه باشد و به همین علت در این قسمت سعی می کنیم نکاتی را برای خرید خودرو دست دوم برای آن دسته از دوستانی که می خواهند خودرو دست دوم خریداری کنند یادآور شویم تا در موقع خرید این مدل خودروها در نظر داشته باشند :

  1.  آیا خودرو دارای تصادف می باشد یا خیر؟

    طببعتا خودرویی که دارای تصادف یا اصطلاحا رنگ شدگی باشد از ارزش کم تری برخوردار است اما اگر از تخصص لازم جهت درک و تشخیص این موضوع بهره مند نیستید جای نگرانی نیست چرا که در سطح شهر مراکز بسیاری تحت عنوان (OTO EKSPERTİZ) فعالیت دارند که به عنوان کارشناس، خودروی شما را به لحاظ بدنه و فنی بررسی و گزارش جامعی از خودرویی که جهت خرید در نظر دارید ارائه نموده و ریسک دریافت اطلاعات غلط از فروشنده بابت تصادفی بودن خودرو را نزدیک به صفر می رسانند. منتها برای مراجعه به مراکز کارشناسی خودرو، شخصا اقدام نموده و ترجیحا به مراکزی که از طرف فروشنده اعلام می گردد، مراجعه نفرمایید.

  2.  مشخص بودن میزان خسارت رسمی خودرو در گذشته

    در صورتی که در گذشته از بیمه آن خودرو استفاده شده باشد، میزان آن خسارت در پلاک خودرو ثبت گردیده و با استعلام پلاک فعلی خودرو در سامانه های خاصی که بابت این موضوع طراحی گردیده می توانید از میزان خسارت احتمالی آن در گذشته که به آن HASAR KAYIDI یا TRAMER KAYIDI می گویند مطلع شوید. طبیعتا خودرویی جهت خرید مناسب تر می باشد که یا سابقه خسارت نداشته و یا مبلغ آن کم باشد. همچنین اگر خودرویی تصادف یا به هر نحوی خسارت سنگین دیده باشد، آن خودرو تحت عنوان AĞIR HASAR KAYITLI ثبت شده که خرید این دست خودروها برای مصرف کنندگان توصیه نمی شود. مراکز OTO EKSPERTİZ در صورت درخواست شما، پروسه استعلام خسارت یا HASAR SORGULAMA را انجام می دهند و شما را در جریان آخرین وضعیت خسارت و تصادف خودرو خواهند گذاشت.

  3.  معاینه فنی

    معاینه های فنی در ترکیه عموما دو ساله صادر می گردد و زمانی که برای خرید خودروی دست دوم مراجعه می نمایید تاریخ باقی مانده از معاینه فنی فعلی خود را از فروشنده بخواهید، خصوصا زمانی که قصد خرید خودرویی با کیلومتر بالا را داشته باشید.

  4. توجه به سرویس سالیانه خودرو

    یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که کمک شایانی به خرید مطمئن شما می نماید دقت به سرویس های سالیانه خودرو می باشد. در واقع بسیاری از مالکین خودرو در ترکیه سرویس سالیانه خودروی خود را در کیلومترهای لازمه انجام می دهند و در صورتی که این اتفاق در نمایندگی های مجاز انجام شده باشد درصد اطمینان خرید شما بسیار افزایش خواهد یافت.

اما در آخر اگر تصمیم به خرید خودرو دست دوم گرفتید توصیه های زیر را برای پراخت هزینه خودرو در نظر داشته باشید :

  • قبل از پرداخت مبلغ خودرو نسبت به افتتاح حساب بانکی اقدام نمایید تا نقل و انتقال وجه خرید در دفاتر اسناد رسمی از حساب بانکی شما انجام گردد تا بعدها در صورت نیاز قابل پیگیری باشد. اما قانون، اجباری بابت نقل و انتقال وجه خودرو به صورت حواله بانکی در نظر نگرفته و شما می توانید کل مبلغ را به صورت وجه نقد به فروشنده پرداخت نمایید.
  • نکته پایانی و بسیار مهم بابت زمان مناسب انتقال وجه به نام فروشنده در دفتر خانه اسناد رسمی می باشد. زمانی که متصدی دفترخانه مدارک خریدار و فروشنده را کنترل نموده و اعلام می دارد که خودرو جهت نقل و انتقال منعی نداشته و سند آن اصطلاحا تمیز می باشد و می توان وجه خودرو را به فروشنده انتقال داد.
  • در پایان دقت فرمایید که خرید خودروهای کارکرده به مراتب حساسیت بیشتری به نسبت صفر دارند چرا که فروشنده یک شخص حقیقی است. به همین خاطر توصیه می گردد که جهت خرید و خصوصا نقل و انتقال وجه آن از کارشناسان خبره در این حرفه کمک بخواهید.

در صورتی که به تازگی به ترکیه و شهر استانبول برای زندگی نقل مکان نمودید, قصد خرید خودرو دارید و از مسائل جزئی اطلاع ندارید با ما در شرکت مارمارا استار تماس بگیرد تا در تمامی مراحل خرید در کنار شما باشیم.

2 دیدگاه ها

  1. Avatar
    کوروش کامجو
    20اسفند1402
    |پاسخ
    |پاسخ

    سلام ،بسیار اطلاعات جامع و عالی بود،سپاسگزارم

پیام بگذارید