منظور از تهاتر چیست

26بهمن1402
0 نظر
منظور از تهاتر چیست

منظور از تهاتر چیست

منظور از تهاتر چیست ؟ تهاتر یک روش معامله قدیمی می باشد که از گذشته‌های دور تاکنون در زندگی انسان‌ها رواج داشته که به این معامله تاخت زدن (در اصطلاح عامیانه به اشتباه طاق زدن) نیز گفته می‌شود. در گذشته، زمانی که هنوز پول اختراع نشده بود مردم برای انجام معاملات خود کالایی که داشتند را به فرد دیگری می دادند و به جای آن کالای مورد نیاز خود را از آن فرد می گرفتند. در واقع تهاتر به مبادله کالا به کالا گفته می‌شود که حالت‌های مختلفی دارد. با گذشت زمان پای تهاتر به بخش ملک و املاک نیز باز شده است.

خیلی از دوستان شاید فرق معاوضه و تهاتر را نداند بهتره بدانید معاوضه یکی از مدل های تهاتر می باشد. ولی در معاوضه طرفین قادر هستند که به ازای کالا، کالا با همان ماهیت به طرف مقابل عطا کنند. مثلا شما فقط در معاوضه ملک می توانید به طرف مقابل ملک اعطا کنید. اما تهاتر به این معنی است که برای معاوضه‌ی همه چیز با همه چیز صدق می‌کند.

معرفی انواع تهاتر

تهاتر ساده : معامله در تهاتر ساده به صورت سنتی یا خالص انجام می شود. و ملک مورد نظر به صورت مستقیم مبادله می شود بدون این که پولی بین طرفین معامله جابجا شود. معمولا این نوع از تهاتر بیشتر در مواردی که مبلغ معامله کم باشد و یا در مواقع بحرانی کاربرد دارد.

تهاتر قراردادی : آسان‌ترین روش تهاتر، روش قراردادی آن است. در این نوع، دخالتی از سمت سازمان قضایی وجود ندارد و عواقب معامله نیز به عهده معامله کنندگان است. از این نوع از تهاتر، جهت پرداخت باقیمانده قرارداد نیز استفاده می‌کنند.

تهاتر قهری : یک نوع قانونی، از تهاتر است، مراجع قضایی تصمیم گیرنده آن هستند و طرفین نمی‌توانند در اجرای تهاتر دخالت کنند. در این تهاتر، موارد معامله تهاتر باید همجنس همدیگر باشند.(طلا با طلا، ملک با ملک، زمین با زمین و…) این نوع تهاتر برای حل مشکل بدهکار بودن یکی از طرفین به دیگری است. املاک مورد معامله باید در یک منطقه وجود داشته باشند و زمان پرداخت موارد معامله نیز باید در یک روز مشخص باشد.

تهاتر قضایی : کاملا با ورود مراجع قضایی انجام می‌گیرد و رای نهایی را نیز قاضی دادگاه صادر خواهد کرد. در این نوع از انواع تهاتر باید، معامله از نظر شرعی و قانونی نیز کاملا مورد تایید قرار گیرد.

تهاتر ایقاعی : اگر فردی به دیگری، دو یا چند دین با وثیقه‌های گوناگون داشت و جمع وثیقه‌ها از بدهی او بیشتر بود، در این حالت بر طبق خواسته شخصی که بدهی متعددی دارد، تهاتر ایقاعی صورت می‌گیرد. درواقع شرایط تهاتر ایقاعی با اراده یک جانبه یکی از طرفین، انجام خواهد گرفت؛ برای ساده‌تر شدن موضوع به این مثال توجه کنید:

اگر فردی می‌بایست مقدار باری را در شهر مشخصی تحویل دهد و شخص دیگری باید همین مقدار بار را از شهر دیگری به فرد اول برساند، نیاز به پرداخت هزینه حمل و نقل بار است، فرد می‌تواند از این قیمت اضافه صرف نظر نموده یا آن را از طرف دیگر دریافت کند. در حقیقت این نوع تهاتر با خواست یکی از طرفین صورت خواهد گرفت.

تهاترهای مرسوم در بازار املاک

تهاتر انواع مختلفی دارد. از معروف ترین تهاترهایی که در بازار املاک مرسوم می باشد می توان به :

  • ملک با ملک
  • خودرو با ملک
  • ملک با کالا
  • تهاتر ملک با مصالح ساختمانی یا مشارکت در ساخت
  • تهاتر ملک با بیت کوین

در حالت کلی در معاملات تهاتر، پرداخت نقدی وجود ندارد. مبادله به شکل کالا به کالا انجام خواهد گرفت؛ اما اگر مقدار بدهی دو طرف، یکسان نباشد، می‌بایست مابقی مبلغ آن پرداخت شود.

تهاتر ملک با مصالح ساختمانی در زمانی که از رونق بازار املاک کاسته شد بیشتر در جوامع پر رنگ شد. تهاتر ملک با مصالح ساختمانی اگر در زمان ساخت آپارتمان باشد برای سازندگان واحدهای مسکونی یک مزیت فوق العاده محسوب میشود. چرا که بدون کاهش نقدینگی میتوانند در ازای آپارتمان های در حال ساخت یا ساخته شده خود همه یا بخشی از مصالح مورد نیازشان را دریافت نمایند.

در قرارداد تهاتر ملک با مصالح مالکیت آپارتمان (یا تعدادی از واحد های آن) در اختیار کسی خواهد بود که مصالح مورد نیاز در فرآیند ساخت را فراهم آورده است. به همین منظور باید یک قرارداد دوطرفه میان طرفین عقد گردد.

در ادامه مقاله منظور از تهاتر چیست مزایا و معایب تهاتر را توضیح خواهیم داد.

مزایای تهاتر ملک

از مهم‌ترین مزایای تهاتر، افزایش سرعت معامله خواهد بود؛ چراکه در این نوع از معامله، بدون نیاز به صرف زمان برای فروش ملک و یافتن یک ملک جدید جهت خرید، در زمانیکه طرفین معامله، املاک یکدیگر را بپسندند و به توافق برسند، قرارداد مورد نظرشان منعقد شده و به همین سرعت معامله انجام می‌شود. گاهی نیز سازنده ساختمان به مصالح ساختمانی بیشتری جهت ادامه ساخت پروژه احتیاج دارد و با کمبود نقدینگی روبرو می‌شود؛ در این حالت هم تهاتر را می‌توان در نوع تعویض ملک با مصالح مورد نیاز، با ارزش یکسان، انجام داد. به این صورت میزان خواب سرمایه تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و فردی که مصالح را مبادله کرده هم صاحب یک واحد مسکونی خواهد شد، ارزش این واحد به احتمال زیاد، پس از اتمام ساخت، افزایش خواهد داشت. با این روش نیاز کمتری نیز به وجود یک واسطه خواهند داشت.

معامله تهاتر برای سازندگان، سبب افزایش رونق ساخت و ساز می‌گردد و ضمانت آن بسیار بالاست. مورد بعدی به مساله تحریم کشور ایران برمی‌گردد؛ در شرایط تحریم ممکن است کالای خاصی در یک کشور وجود داشته باشد، که ما در ایران به علت تحریم، دارای محدودیت جهت انجام معاملات تجاری با آن کشور هستیم؛ در این صورت احتمال انتقال نقدینگی توسط بانک‌ها وجود نداشته و بهترین راه مبادله کالا به کالا است. همچنین تهاتر ملک، ریسک خرید و فروش املاک را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

معایب تهاتر ملک

با توجه به آنچه گفته شد، معاملات تهاتری مزایای بسیار زیادی دارند، اما ممکن است عدم آگاهی و تسلط لازم در این معاملات، شما را با مشکلات خاصی مواجه کند، به همین دلیل عقد یک قرارداد قانونی، تحت نظارت فردی متخصص و آگاه امری ضروری است، تا از مشکلات زیر، جلوگیری شود:

  • گاهی تعیین ارزش واقعی کالاهایی که قرار است مبادله شوند، دشوار بوده و نیاز به اطلاعات روز و دقت بالا دارند. حتی گاهی تعیین دقیق ارزش بعضی ازکالاها ممکن نیست.
  • کالا و یا خدمات با گذشت زمان دچار تغییرات می‌شوند؛ به همین سبب نمی‌توانیم ارزش ثابتی برای آن‌ها در نظر بگیریم. دقت در تغییرات ارزش کالاها نیز از موارد مهم در انجام معاملات تهاتر است.
  • اگر تهاتر در شرایط نیاز ضروری و فوری یکی از طرفین معامله انجام گیرد، این احتمال وجود دارد، که ارزش ملک کمتر از نرخ حقیقی آن اعلام گردد و درواقع یکی از طرفین سود کمتری ببرد.
  • ورشکستگی یکی از طرفین معامله تهاتر، از مشکلات دیگری در انجام این معاملات است. در این حالت اگر اموال شخص ورشکست شده مصادره شود و یا در لیست گرویی قانون قرار بگیرد، برای پرداخت بدهی او، طرف دیگر تهاتر، هیچ حقی بر دینی که به نامش تعیین شده، نخواهد داشت. در شرایط ذکر شده، دادگاه درباره اموال فرد بدهکار تصمیم می‌گیرد. بنابراین برای انجام معامله تهاتر، حتما باید پرداخت دین به شما، بصورت کاملا قانونی انجام شود.

در این مقاله متوجه شدیم منظور از تهاتر چیست ؟

در سایت املاک شرکت معتبر مارمارا استار سعی می کنیم تمامی مطالبی که برای خرید فروش ملک چه در ایران چه در ترکیه احتیاج دارید در کنار هم جمع آوری کنیم.

پیام بگذارید